Sprzedawco, w mojej paczce brakuje…”

 

Jeżeli kiedykolwiek prowadziłeś sprzedaż wysyłkową przez sklep internetowy lub marketplace taki jak Allegro, wiesz, że jedną z najbardziej irytujących rzeczy, jakie mogą się przydarzyć podczas realizacji zamówienia jest błędne zapakowanie towaru. Nawet najbardziej skrupulatnym osobom zdążają się pomyłki, które skutkują wysłaniem niekompletnego zamówienia lub przeciwnie – wysłanie klientowi dodatkowego, niespodziewanego prezentu. 

Często zdarza się też, że po kilku dniach (a nawet tygodniach) klient wysyła wiadomość z informacją, iż otrzymał niekompletne zamówienie.  W imię utrzymania dobrych relacji z klientem (lub walki o jak najwyższą liczbę gwiazdek w komentarzu do zamówienia), sprzedawcy często decydują się na akceptacje wersji klienta i dosyłają rzekomo brakujący towar, bez możliwości sprawdzenia, czy paczka rzeczywiście była niekompletna. Konsekwencja jest oczywista - dodatkowe koszty.

 

System weryfikacji zawartości

 

Na rynku już od lat istnieje grupa rozwiązań, pozwalających na minimalizację błędów logistycznych. Jednym z najpowszechniejszych są systemy monitoringu wizyjnego, czyli pakowanie pod nadzorem kamery. Poprzez umieszczenie nad wydzieloną strefą do pakowania kamery CCTV podpiętej do urządzenia rejestrującego, proces powstania każdej paczki zostaje uwieczniony na dysku.

Dzięki temu, w momencie pojawienia się informacji od kupującego o braku części zamówienia, można w kilka chwil zlokalizować, na nagraniu z danego dnia, moment pakowania i zweryfikować wizualnie, czy rzeczywiście pomyłka po stronie sprzedawcy miała miejsce. Taki materiał wideo służy również jako dowód w przypadku sporów z firmą spedycyjna w sytuacji naruszonych w trakcie transportu paczek.

 

Jaki monitoring wybrać?

 

Taki, który jest najlepiej dostosowany do potrzeb Twojej logistyki.

Jeżeli nagranie ma pokazać obraz ogólny, pozwalający na określenie, czy do paczki została spakowana odpowiednia ilość elementów oraz czy w procesie pakowania nie nastąpiło uszkodzenie paczki, to z tym zadaniem poradzą sobie nawet kamery 1 lub 2-megapixelowe. Jeżeli jednak wymagana jest możliwość odczytania z nagrania szczegółów, takich jak numery i pozycje na fakturze dołączanej do paczki, to trzeba się przygotwać na zakup kamer o znaczenie wyższej rozdzielczości (4Mpx lub więcej).

 

Przykładowe stanowisko do pakowania: kamera IP - BCS BIP-7401A-I (do 4Mpx),odległość od stołu – 2m,

poziom naświetlenia - 780 luxów (powierzchnia stołu)

 Stanowisko do pakowania

 

Porównanie widoczności tekstu w czcionkach* od 12 do 36 (Open Sans) w rozdzelczości 1Mpx (lewy) i 4Mpx (prawy)

Porównanie obrazów 4mpx vs 1mpx

 

Dobór technologii – AHD czy IP ?

 

Rozwiązania oparte o technologię IP są droższe, jednak dzięki wykorzystaniu transmisji po skrętce, nie wymagają zaawansowanej rozbudowy okablowania, a także mogą być dalej integrowane z zewnętrznymi systemami

Rozwiązania AHD kosztują mniej, jednak wymagają instalacji dodatkowego okablowania koncentrycznego a ponadto limitem rozdzielczości dla tej technologii są 4mpx (kabel koncentryczny nie pozwala na przesłanie wyższej rozdzielczości).

Ponieważ monitoring stanowiska do pakowania jest systemem prostym z punktu widzenia struktury instalacji i rzadko, kiedy przewidywana jest jego rozbudowa (inna niż dołączenie nowej kamery), rozwiązania z rodziny AHD powinny poradzić sobie równie dobrze, co IP.